Ugens Ord 2020
På Ørnevinger
Uge 15, 2020
af Rick Joyner

Der er en række bibelske profetier, der ser ud til at tale om Amerika. Den ene er Åb. 12:1-17 (nogle af denne passage er udeladt af hensyn til kortfattethedens skyld):

1. Og et stort tegn viste sig på himmelen: en kvinde med solen som klædebon og månen under sine fødder og en krans af tolv stjerner på sit hoved.

2. Og hun var frugtsommelig og skreg i barnsnød og fødselsveer.

5. Og hun fødte et drengebarn, som engang skal vogte alle folkeslag med jernspir; og hendes barn blev bortrykket til Gud og til Han's trone. 6. Og kvinden flygtede ud i ørkenen, hvor hun har et sted beredt af Gud, for at man dér skulle sørge for hende et tusinde to hundrede og tresindstyve dage.

7. Og der blev kamp i Himmelen: Mikael og hans engle stred mod dragen, og dragen og dens engle stred mod dem.

13. Og da dragen så, at den var nedstyrtet til jorden, forfulgte den kvinden, som havde født drengebarnet.

14. Der blev da givet kvinden den store ørns to vinger, for at hun skulle flyve ud i ørkenen til sit sted, hvor der sørges for hende én tid og to tider og en halv tid’, borte fra slangen. 15. Og slangen spyede vand som en flod ud af sin mund efter kvinden for at skylle hende bort med strømmen.

16. Men jorden kom kvinden til hjælp; og jorden åbnede sin mund og opslugte floden, som dragen havde udspyet af sin mund.

Kvinden forstås at være dem, der har båret Kristi sæd, som er bibelsk Israel og åndeligt Israel (sande troende). Kristus er det mandlige barn, der skulle regere nationerne. Den oversvømmelse, der strømte ud af dragens mund for at fortære disse, anses for at have været inkvisitionen, den værste forfølgelse i historien mod både jøderne og de protestantiske kristne. På toppen af inkvisitionen åbnede jorden sig, da Columbus opdagede Amerika. Derefter blev der så meget opmærksom på ”den nye verden”, at oversvømmelsen blev opslugt af den, og inkvisitionen sluttede derefter.

De fleste af de tidlige kolonister, der kom til Amerika, var kristne og jøder, der var på flugt fra forfølgelse. Kvinden i denne tekst blev ført væk af vingerne fra en stor ørn. Hun blev næret i en ørken. Amerika var en ørken på det tidspunkt, og symbolet på Amerika blev ørnen.

Dette er også en belysning af et af Amerikas grundlæggende formål, som skal være et tilflugtssted for forfulgte kristne og jøder som dem, der bærer Kristi sæd. De, der flygtede til Amerika for at undslippe den religiøse forfølgelse var ivrige efter at etablere et sted, hvor noget som inkvisition ikke kunne ske igen. Dette er grunden til, at kolonierne alle havde en dyb hengivenhed til religiøs frihed.

I 1 Mosebog, den bibelske fortælling om skabelsen, fastslår Gud, at Han skabte menneskeheden til at frie. Han gjorde dette ved at sætte to unikke træer i haven, kundsbkabenstræ til viden om godt og ondt og livets træ. Manden fik derefter at vide, at han var fri til at spise af ethvert træ i haven bortset fra kundskabens træ for viden om godt og ondt. Hvorfor ville Gud sætte et sådant træ i haven og tillade en sådan fristelse? Fordi der ikke kunne være nogen lydighed, medmindre der var frihed til at adlyde.

Herren sagde ikke, at hvis mennesket spiste af det forbudte træ, ville Han dræbe ham, men simpelthen ville denne mand dø. Herren dræbte ikke Adam, men frugten fra dette træ var gift, og manden dræbte sig selv med sin ulydighed. Gud frigav ikke døden til verden; Adam gjorde det.

Vi ser i Skriften, at Gud vidste, at dette ville ske, fordi Han kende enden fra begyndelsen. At vide, at noget vil ske, er dog ikke det samme som at få det til ske. Da Han vidste, at det ville ske, havde Gud allerede planlagt at genoprette menneskeheden og alt det, der var under menneskets herredømme fra konsekvenserne af faldet. Apostelen Peter kaldte dette "genoprettelse af alle ting."

Vi kan tage de første tre kapitler i Bibelen og de tre sidste, læse dem sammen, og de laver en komplet historie. Alt mellem disse seks kapitler handler om et essentielt emne - genoprettelse - at genoprette både menneskeheden og jorden fra al den ødelæggelse, der er forårsaget af menneskets ulydighed.

Ved afslutningen af Bibelen er denne restaurering fuldstændigt gennemført. Der er adskillige bibelske profetier om, at hele jorden igen bliver det paradis, som det oprindeligt blev skabt til at være. Dette er "Evangeliet om riget", eller som det kunne have været oversat, "den gode nyhed om det kommende Guds rige." Det er gode nyheder, ikke dårlige nyheder. Enden på denne tidsalder er ikke verdens ende, men snarere en helt ny begyndelse på den.

Grundlæggende for Guds veje er Han's forpligtelse til frihed. Som vi ser i haven lige efter faldet, sørgede Gud for at dække Adam og Eva. Han begyndte med det samme at implementere sin plan for forløsning, forsoning og genoprettelse, der har udfoldet sig gennem historien til denne dag. Herren forløste ikke bare og forsonede os tilbage til sig selv, men arbejdede også i menneskeheden evnen til at håndtere den frihed, der altid ville være inkluderet i Han's skabelse.

Frihed kræver selvkontrol eller selvstyre. Den amerikanske republik er et skridt i denne største af alle planer for gendannelse af denne faldne verden ved at lære at håndtere frihed med ansvar. Naturligvis har vi ikke gjort det perfekt, eller endda godt til tider, men vi må aldrig opgive dette høje kald.

UGENS ORD 16
OP